Nieuws 2016

Kijk voor het heetste Gompie nieuws op
<< 2016  

Made

Schade in Made... Gelukkig konden wij zeggen dat we al genoeg schade gehad hebben en dat het in Made best aarding ging. Na veel wikken en wegen was besloten om de set Cepek banden van vorig jaar er onder te zetten. Of de Pioneers nou te veel grip of een slecht karkas hebben, ze blijven in ieder geval niet goed in vorm. Verder kunnen we gelukkig zeggen dat de techniek prima werkt. De tandwielen in de achteras met andere dunnere olie houden zich goed. Alsof ze nieuw zijn. Ook de motor loopt prima, hoewel we nog wel aan het zoeken zijn naar de oorzaak van de pluimpjes op cilinder B6. 12 cilinders is tenslotte beter dan 11.

Het had de afgelopen dagen fors geregend in Made, maar het terrein was hier en daar zelfs stoffig. Het begint daar in het Brabantse al aardig te lijken op een festival in plaats van een daggie trekkertrek. Veel VIP tenten en - ondanks het dreigende weer - steeds meer publiek langs te banen. Al met al 3 dagen lang één groot feest!

Hoewel een moeilijke start voor de lichtere klassen aan het begin van de dag lagen de banen er prima bij. We reden samen met de Eurocup minis. Al met al is dat een flinke klasse samen met vooral Duitsers en Scandinaviers. Er werd wisselend gereden. Bloedje snelle runs maar ook genoeg met balans problemen. Voor ons was het weer afwachten. Lukt het nu beter met de Cepeks, of ... Almer zat deze keer weer achter het stuur en gek genoeg schrok hij van de grip bij de start. Iets te wild? Of toch te rustig. De neus ging meteen omhoog en hij ging even wat rustiger. Net weer effe wat te rustig, maar het ging goed op weg. De neus omhoog en de banden bleven redelijk in vorm. Het schudde en schommelde, maar gelukkig werden er eigenlijk eens wat meters gemaakt. Aan het eind ging het nog best tekeer en dat kostte toch weer een paar voorwielen.

Het zou mooi zijn als we straks in Eext die super gewelige run van een paar jaar geleden konden evenaren. Wat die liet zien dat de Gompie echt wel wat kan.

   
 

Oudenhoorn

Zoals gezegd begon na Loerbeek de zoektocht naar de restanten van de impeller en de water injector. Inlaatbuizen en spruitstukken zijn er af gehaald en schoongemaakt. Om te voorkomen dat de koppen er af moeten, is met een geleende endoscoop in de cilinders gekeken. Gelukkig is er niets bijzonders aangetroffen en kon de boel weer in elkaar gezet worden voor de bijna-thuiswedstrijd in Oudenhoorn.

Er lag een prima baan, maar toch lukte het ons wederom niet om een fatsoenlijke run neer te zetten. Of je nou snel, of rust wegrijdt, op het moment dat hij grip krijgt gaat de neus omhoog en gaan de banden gek doen. Als dan het neusje op de grond komt is er meestal geen houden meer aan. Terug naar de werkplaats dus weer met een overleden paar voorwielen.

   
 

 

 

Loerbeek

De aanpassingen voor Stroe leken effect te hebben, dus was er voor Loerbeek aandacht voor de volgende verbeteringen. Als eerste is de toerenbegrenzer hoger gezet. Met 300 toeren meer ruimte kan de motor wat meer ruimte hebben snelheid te maken. Wel draait de procharger nu wat langzamer, anders zou die door te hard gaan.

 Na de zoveelste keren de voorwielen er af, zijn er nu wat stevinger banden gemonteerd. Ook zijn de remmen aangepast. Nieuwe pompjes met wat meer opbrengst zijn gemonteerd. De nieuwe schone remolie zal ook wel wat opleveren.

Dan op weg naar Loerbeek. Onder dreigende onweersbuien werd een prima wedstrijd neergezet. Het was knap benauwd in de zon, maar droog.

De mini unlimited was als derde klasse aan de beurt. De baan was in prima conditie en vroeg veel vermogen, zonder al te veel grondverzet. Toch was het voor sommigen lastig om een goede balans te vinden. Waar een Little Bandit lijnrecht naar het eind ging, maakte plaatsgenoot The Riddle weer gekke bokkesprongen. Bij de V12's misten we helaas The Challenger. Daar is men de flinke schade aan het herstellen. Reny's Mission Impossible maakte weer een behouden en stabiele run, maar ook zeker John de Graaf met zijn Backdraft deed het prima. De turbo V12 pakte goed op, schudde niet veel en ging richting de 80 meter.

De Gompie ging onstuimig van start. Meteen de neus de lucht in en richting de linker zijlijn. De remmen deden hun werk nu beter en Almer corrigeerde goed. Stabiel was het niet, maar het ging nog steeds vooruit. Alleen voorop de trekker ging het wel mis. Er brak een sproeier van de waterinjectje af en de motor werd volgespoten met water. Erger was dat de nozzle in de Pro Charger terecht kwam. De schoepjes van de impeller raakten flink beschadigd. En - erger nog - waar is die messing sproeier gebleven? Is die in 1000 stukjes door de motor gegaan? Of is die er toch uit geketst. Op de video's lijkt iets weg te schieten, maar niets is zeker. Helaas een negende plaats met 62.58 meer.

De komende tijd zal de impeller vervangen gaan worden en voor zover mogelijk kijken waar de metaaldeeltjes zijn gestrand. En natuurlijk nadenken hoe we de koers en stabiliteitsproblemen kunnen aanpakken.

 

Nieuwe rempompjes
 
Nieuwe voorbanden.
Stugger en lager.
 

En een voorraadje achterbanden.
 
Het kost maar een paar kwartjes...

... maar zorgt voor dure schade. 
 

Youtube filmpje van de run


On board

Stroe

De opening van het buitenseizoen was in een woord... koud! Het was in Rotterdam en Zwolle in de winter eigenlijk nog warmer dan vandaag. Maar ja. Dat hoort er bij. Hier en daar een spatje regen en een frisse wind. Wij moesten als mini klasse als de wedstrijd openen. Eigenlijk is dat geen goed idee, want de baan mag best wel wat losser zijn. Veel teams kozen voor een voorzichtige afstelling door de trekhaak en paar centimeter lager te zetten en de banden wat harder op te pompen.

Wij hadden na de wilde runs van vorig jaar, Zwolle en Ahoy besloten om een andere overbrenging in de achteras te stoppen. De Pioneer banden werken blijkbaar weer net anders dan de oude Cepek banden. Daarmee krijgen we eigenlijk te veel grip en gaat de neus te hoog. Met minder wielsnelheid hopen we dat het beter gaat.

De runs in de mini klasse waren niet de allerbeste. Hella Lambada sloopte een splinternieuwe motor, nadat de achteras kapot ging. Challenger begon aan een perfecte run. Eigenlijk ging die te hard voor het goeie en nadat hij even op de steigerbegrenzers ging, dook de neus in de baan en klapte de sleepwagen er bovenop. Dat waren flinke klappen voor Arwin die flink pijn in zijn rug heeft. Reny's Mission Impossible daarentegen was de V12 die een mooie run wist neer te zetten. Maar ook daar de banden knalhard en de trekhaak een stuk naar beneden. John van de Backdraft was weer uiterst  tevreden met zijn run. Ondanks het schudden deed de turbo Meteor V12 het goed.

Even later mochten wij verschijnen. Dree had de sleepwagen helemaal aan de rechterkant gezet. In de hoop dat René rechts zou blijven voor het beste stukje baan. De Gompie ging goed weg en bleef redelijk in balans. Hij ging in ieder geval niet te hoog en maakte prima gang. Alleen jammer dat die gang meer naar links ging dan de bedoeling was. René was druk met het motortje en vergat effe dat hij afdreef. De motor ging een paar keer in de toerenbegrenzer. Iets gas terugnemen was het motto, maar bij een meter of 70 ging hij over de witte lijn. Toch zonde, want er had misschien wel een meter of 90 in gezeten. Daarbij gingen er niet veel verder, dus had er een goede positie in gezeten. De finale was maar met 2 en werd gewonnen door Little Bandit die plaatsgenoot The Riddle voorbij ging.

 
Een weekje voor de wedstrijd werd er
nog met man en macht aan de trekker gesleuteld.
 

En op zo'n hete zaterdagmiddag kan je niet
beter afsluiten dan met een biertje in de zon! 
 
Best op weg...
 
Hou 'm recht!
 
aiiii
 
Helaas :-(
 
Op de reservewielen en naar huis...
Voor de rest alles beste oké.
 
Een doosje vol onderdelen voor de nieuwe Gompie.
Achterashuis en de stompen.

Youtube filmpje van de run

De hele mini klasse door Hydrohid

Onboard beelden
<< 2015  

Terug