Nieuws 2010

<< 2009

2011 >>

Bakel

Het gaatje van Meerkerk betekende weer een heleboel werk in de werkplaats. Gelukkig hadden we wel weer even de tijd om dat in orde te maken. Behalve het gaatje in de kop was er ook schade aan de procharger. Het aandrijfasje was niet zo fris meer en blijkt ook niet sterk genoeg voor onze V12. Bennie Vreemann heeft supersnel een betere constructie gemaakt en die is in Bakel wel heel gebleven.

Toch moest de trekker weer snel in elkaar gezet worden, want we waren uitgenodigd op 2 evenementen. Eerst een dagje op een tentoonstelling in de buurt en later in de week op de grote landbouwbeurs op de "flevohof". Onze sponsor Lely had daar een flinke stand waar de Gompie natuurlijk niet mocht ontbreken.

Ondanks de regen en de bijbehorende modder was het toch weer een gezellige wedstrijd in Bakel. Met het zonnetje in je gezicht hadden we er weer zin in. En op zich ging het ook helemaal niet verkeerd. De start was een beetje lastig vanwege de baan, maar dat hoort er soms gewoon bij.

In de eerste meters leek de motor te verzuipen, maar toen Almer het gas helemaal open trok pakte hij goed op en ging als een kogel. Hij schoot door naar een meter of 70 en toen leek hij ineens in te gaan houden. Eenmaal tot stilstand gekomen was de oorzaak snel gevonden.  Een oud pechduiveltje was weer komen opdagen... De blowerbelt was opgevreten. Blijkbaar omdat de constructie van de procharger toch niet stevig genoeg is, kwam de band naar voren gelopen en draaide kapot tegen de afscherming.

Pech voor deze keer, maar we zagen wel wat er voor een power in de motor zit. Ook was het een mooie stabiele run waar we zelfs te zwaar waren op de neus. Jaja.. we hadden zelfs 10 kilo aan gewicht op de neus geplaatst. Wat een luxe !! Met deze afstand bleek ook de achteras goed te houden en doet het frame geen gekke dingen. Dus dat geeft allemaal weer hoop voor volgend seizoen.


Lekker in het zonnetje

De mannen van de keuring kwamen
ook weer even kijken.

Opwarmen

Lekker op gang!

Tot de belt er aan ging

Flink opgevreten

 


Lochem/Meerkerk.

Eindelijk is het dan zover. De Gomp mocht naar een wedstrijd. Zoals we gewend zijn werd er zelf onderweg naar Lochem nog gewerkt aan de trekker. De schakelaars voor de achteruit en neutraal bleken niet helemaal goed te werken. Ook de laptop voor de datalogger wilde nog niet lukken.

In de voorbereidingen ging alles goed en ook het naar de baan rijden met schakelen en achteruit werkte perfect. Stationair is de motor niet meer zo aggresief, omdat de procharger dan bijna geen lucht levert. Er is een soort overdrukventiel tussen de charger en de gasklep gebouwd. Deze moet er voor zorgen dat de lucht weg kan als de gasklep dicht gaat aan het einde van de run. Bij stationair is deze bijna dicht en gaat de klep open. Dus dan heb je eigenlijk een natuurlijk aanzuigende motor, net zoals bijv. Backdraft. Zo een is lekker rustig en dus ging Almer met gemak voor de sleepwagen.

Wat nog spannend ging worden was het wegrijden. We hebben allemaal wel gezien hoeveel problemen de alky Griffons destijds hadden om weg te komen. Omdat wij eigenlijk met hetzelfde principe rijden, kon het zomaar niet lukken. Almer gaf gas en met het allergrootste gemak begon de boel te rollen. Toen eenmaal de druk er op zat en de klep dicht ging begon de Meteor pas echt te brullen en werd er veel snelheid gemaakt.

En toen gebeurde er iets wat we vorig jaar veel zagen gebeuren... de blowerbelt ging er af. Eigenlijk is het geen blowerbelt meer, maar ja... Hij ging er compleet af. Toch had hij zoveel snelheid weten te ontwikkelen dat de sleepwagen tot 35 meter doorging. Er zit dus best wel een beetje power in dat ding en het frame hield zich goed. Geen torsie of onbalans of wat dan ook. Dat was dan wel weer het goede nieuws...

Zie hier een filmpje op youtube. De Gompie zit bij 6:13. Hier nog 1 van onze run.

De nieuwe accu's blijken ook een flinke stoot meer vermogen te leveren. Op papier leveren deze "lithium polymeer" accu's maximaal 750 ampere. Meer dan genoeg dus en dat was ook te merken aan de elektronica op de trekker... die stopte er mee vanwege de inductie op de bougiekabels. Back to the drawingboard dus.

In de werkplaats bleek later dat de ophanging van de procharger iets speling had en dus werd er een extra steun gemaakt. Hierdoor moet de blowerbelt (charger-belt?) beter blijven zitten.

Dus zo gingen we naar Meerkerk voor poging 2. Zoals ook in Lochem werden we overladen met complimenten over de machine. Dat ie echt heel mooi was en dat het weer een ongelofelijk stukje werk uit Maasland was. Allemaal natuurlijk nieuwsgierig wat die procharger is en wat die kan. Nou dat wilden we vandaag wel eens even laten zien. Lochem was tenslotte een veelbelovende start.

Toch ging het ook hier helaas weer mis. Een aloude pechduivel zat ons weer achterna... Jawel een gat in de kop na een meter of 30. En niet zo'n kleintje ook. Net als een paar jaar geleden (toen we de blower hadden omgedraaid) hadden we toch de hoeveelheid extra lucht onderschat. Een van de meest kritische cilinders in het midden van het blok werd veel te heet en toen smolt het aluminium weg langs de bougie van de uitlaatkant. Dat was natuurlijk geen leuk nieuws. Natuurlijk ook wel goed nieuws, want die pomp levert blijkbaar toch een enorme hoeveelheid extra lucht.

De komende weken is er gelukkig tijd om de kop te herstellen en nog eens goed naar de maten van de injectors te kijken. Toch maar een flinke sloot extra brandstof er bij doen hier en daar, zoals we eerst ook deden met de blower.

In Bakel is er dan weer een nieuwe poging, voordat we van de winter dan gelegenheid hebben om een nieuw inlaatspruitstuk maken voor nog een betere verdeling van die al lucht.

't is nieuw, maar 't komt goed!


 

Zomer  - In de werkplaats.

Ook de afgelopen maanden is er weer veel gebeurd in Maasland. De onderdelen van de aandrijflijn zijn gearriveerd en de motor heeft al gelopen.

Zie het fotoalbum voor de foto's en een filmpje.


 

Mei - In de werkplaats

Hier volgen wat foto's van de bouw van de trekker. We zijn nu druk bezig om alle kleine dingetjes op het frame te maken. Als dat klaar is kan Jan Luyendijk het komen vastlassen en kan het frame van een kleurtje worden voorzien. Zodra de achteras klaar is bij het Vampire team, kunnen ook de spatborden en remschijven en zo gemaakt worden.


Frame overzicht

Detail van de voorkant

Besturing in aanbouw

Achterashuis met trekhaak

de alu carrier

Kooi zit ook op het frame

Glimtie? of glimtie-nie?
(nee... niet het hoofd van Theo)

Het elektronisch zenuwcentrum
komt hier ergens...
 

Voorjaar

Het lijkt allemaal zo makkelijk, even een trekkertje bouwen.

Toch valt het allemaal weer tegen. Er wordt heel veel anders gedaan bij deze Gompie en daar hoort natuurlijk veel werk bij.

De grote dingen zijn wel allemaal klaar, maar er gaat altijd zo ontzettend veel tijd zitten in al die kleine pruts dingetjes die het compleet maken. Steuntje hier, buisje daar en het dan komt nog het spuiten en afwerken.

Gelukkig begint het al aardig op een trekker te lijken.

Hieronder wat foto's van hoe het er nu voor staat.


We gaan ook zonnebrillen verkopen in 2010 :-)
De Gomp zal glimmen als nooit tevoren.
Dit zijn de steunen waar de ProCharger in komt te hangen
en de inlaatbak die nu mooi zichtbaar wordt,
omdat de blower er af is.

De gasklep met de brandstofkraan.
Daar zitten heel wat uurtjes draai en paswerk in.

Overzichtfoto's van de trekker.

 


En... de nieuwe startkar!

Winter 2010

De afgelopen maanden hebben de Maaslanders en ook de teamleden daarbuiten weer hard gewerkt aan onze kleine.

De pro-charger is binnen en heeft zijn plaats gevonden naast de motor. Het eerste deel van het chassis is klaar. En ook staat er een nieuwe verzameling Cepek banden klaar voor montage.

Nu je de die charger in het echt ziet krijg je een aardig gevoel bij hoeveel lucht dat ding gaat produceren. Van plaatjes en getallen heb je toch altijd zo'n idee van.. is dat wel genoeg? Nou... als je dat monster naast de motor ziet hangen en je weet hoe hard dat gaat draaien, dan zal het vast wel genoeg zijn.

De bedoeling is dat hij - net als de blower - met de huidige "grote" krukaspoelie wordt aangedreven. Omdat hij nu naast de motor komt, kan de blowerbelt een stuk korter worden. Daarmee hopen we ook dat hij langer heel blijft. Ook zou de charger minder vermogen moeten vragen bij meer luchtopbrengst. Dus dat scheelt niet alleen kracht op de blowerbelt, maar kan er ook meer vermogen naar de achteras. Want hij moet natuurlijk wel harder gaan dan eerst.

Over de achteras gesproken... Deze is nu in aanbouw bij Bennie Vreemann. Het wordt een Ford 9" met planetairvertraging in de naven. Deze worden voorzien van maar liefst 5 satelietwielen en wordt speciaal voor ons ontworpen. Bij de koppeling komt een planetairversnelling met ingebouwde reverser. Door dat de prise-as sneller gaat draaien is de belasting(draaimoment) op hele aandrijflijn minder, waardoor het lichter kan. Ook hopen we dat te boel dan langer heel blijft. De Iveco onderdelen waren niet aan te slepen de laatste tijd.

De nieuwe motor zelf staat zo goed als in elkaar. Het is nog een kwestie van wat buizenwerk tussen de charger en de (nog oude) inlaatbak. Tussen de bak en de charger komt een nieuwe gasklep waar ook de brandstofkraan aan vast wordt gemaakt. Dat is allemaal een beetje nieuwe kost voor ons, omdat we dat vroeger "gewoon" aan de scoop vast konden maken.

Het brandstofsysteem verandert niet echt veel. Vroeger werd er boven de blower en bij de inlaatpoort ingespoten. Nu krijgt iedere inlaatpoort 2 injectors. Er is rekening gehouden met een derde voor een extra nozzle of benzine-injectie om te starten. Verder komt er een terugkoppeling van de luchtdruk naar het injectie systeem. Normaal gesproken gaat er een hoeveelheid brandstof terug naar de tank (retourjet). Hoe meer druk de charger straks levert, hoe meer de retour wordt afgeknepen. Dit is vergelijkbaar met hoe een Allison en een Griffon werken. Het zal nog wel een paar runs duren voor het naar onze zin werkt. We willen namelijk ook beter "half gas" kunnen rijden als de baanomstandigheden minder zijn, of dat we straks gewoon veel te veel vermogen hebben (ahum).

Het frame is getekend en uit buizen gesneden bij de mannen van Reny. Als een legpuzzel kon hij in Maasland in elkaar gezet worden en heeft Jan Luyendijk van de Sledge Hammer hem keuring gelast. De linker en rechter stukken zijn klaar, de rest en de rolkooi worden er later op maat tussen gemaakt.

De nieuwe datalogger en de nieuwe bekabeling worden bij Patrick in Nieuwendijk gebouwd. Ook dat moet allemaal lichter en robuuster worden. Op het dashboard komen digitale meters waar we meetgegevens kunnen aflezen tijdens de run. Bijvoorbeeld het toerental, de turbodruk of de hoogste uitlaattemperatuur. Tussen de runs kunnen we dat via de software aanpassen.

Met dank aan de goede transportservice van KLG europe zijn de nieuwe banden van Hoosier pulling tires ook goed aangekomen. Verschillende andere mini-teams in Europa hebben ook setjes meebesteld. Blijkbaar zien meer en meer teams dat zitten. Met een volgende zending komen ook de nieuwe velgen mee.


De inlaat van de pro charger.

Zo hangt hij naast de motor.
Op de inlaatkelk komt een luchtfilter.

Hij is vastgemaakt aan een nieuwe motorplaat.
Almer past de nieuwe gastklep.

F-3 met de R van Racen

Dree d'n Draaier meet
de aansluiting van inlaatbuis.

Ja, daar mottie komme... ongeveer

3 man sterk bezig om de oude
brandstofkraan er af te halen.

Shit, waar rolde dat moertje nou heen?

Vooraanzicht van de motor

Deze klep laat de overdruk weglopen
als de gasklep niet helemaal open staat.

De bescherming van de aandrijfas gepast
 om te kijken hoe het uit komt met de rest.

Proefonderdelen voor de achteras en planetairen.

De buizen van de rolkooi staan ook klaar.

Onderdelen voor het injectie systeem

Draaien, passen en meten.

Ouwe banden...

...en nieuwe banden

 
<< 2009

2011 >>

Terug