Nieuws 2008 |
<< 2007 |
Veel over de winter is er niet te vertellen.
Er wordt druk geshopt in de USA want de dollar is laag.
De afgelopen weken is er een nieuw inlaatspruitstuk gemaakt en het duurde (zoals
het hoort) tot ’s morgens vroeg op de zaterdag van Zwolle voordat de Gompie weer
klaar was.
Niet alleen een nieuwe ‘inlaatbak’, maar ook meteen een betere bevestiging van
de blower. Eerst zat die vast op de rvs bak, maar door een backfire en de grote
drukkrachten stond de blower scheef naar voren.
Daardoor brak afgelopen seizoen steeds onze blowerbelt, omdat die eigenlijk maar
op het randje liep en dus snel versleet.
Nu zit hij met een flinke steun vast aan de cilinderkop.
Ook is de blower een paar cm naar voren gegaan voor een betere balans en
gewichtsbesparing van de opvul ring en as.
Vanuit de blower gaat nu een dikke pijp naar beneden en naar achteren. Via een Y
stuk splitst die in de eerste 6 en achterste 6 cilinders.
Ook de aandrijving van de nokkenassen is anders gemaakt, omdat de blower nu op
de plaats van de riem zit. 2 dunnere riemen drijven nu ieder een nokkenas aan.
Bij elkaar genomen zijn ze nog sterker geworden, dus moet dat weer minder timing
problemen opleveren.
De laatste loodjes... |
De oude bak |
De nieuwe bak met de pijp onderdoor |
los van de blower. |
Oplaaien en wegwezen! |
Bootje schiet al op |
Ook Piet de Bruijn zit niet stil als je dat dacht. De afgelopen jaren heeft hij een oud bootje opgeknapt en inmiddels schiet dat aardig op. Misschien gaat hij dit jaar het water nog wel in.
Zoals gezegd… er is de hele nacht doorgewerkt, zodat we toch in Zwolle konden
rijden. ’s Nachts om 5 uur werd Patrick nog uit zijn bed gebeld omdat de
onsteking niet wilde werken. Er bleken draadjes verwisseld te zijn. Een tijdje
later liep de motor weer, maar bleken de nokkensas riempjes er af te lopen.
Snel nog geleiders gedraaid en gemonteerd en om half 9 was hij klaar!
Na een snelle douche konden de heren v/d Marel, De Bruijn en de Baat voor een
anderhalf uur gestrekt in de trailer, want de inmiddels ook gearriveerde Patrick
zou het spul naar Zwolle rijden. Rob (Theo) en Peter (Wurm) gingen hun eigen
bedje in, want die hadden nog wat andere bezigheden dit weekend.
zzz... |
Tanken en warmdraaien |
Lichter? Zwaarder? |
Al met al vertrokken we om half 10 naar Zwolle. Gert Dingerink werd op de
hoogte gesteld van onze late aankomst, zodat ook de wedstrijdleiding daar van
wist. Eenmaal om half 12 aangekomen (de wedstrijd begon om 11 uur)
was de 2,5 ton net met de finale bezig, dus voor ons was het snel uitpakken,
warmdraaien, wegen en de trekhaak afstellen.
Nog wel even een nozzle gewisseld, want één van de cilinders werd wel erg heet
bij het warmdraaien.
Er was even wat gehannes met de nieuwe beveiliging van de sleepwagen (die stond
te scherp afgesteld) dus de proeftrek ging niet lekker.
Wij moesten als tweede. De motor startte prima en de Gomp kon aanhaken.
Almer gaf gas en de wielen draaien, maar de sleepwagen gaf geen krimp. Even
later trok de sleepwagen de noodstop.
Blijkbaar was de sleepwagen niet goed ge-reset, want hij stond zo vast als een
huis.
6 plaatsen later mochten we weer opnieuw proberen.
Ondertussen hadden we al wel wat data uit de datalogger en konden we de eerste
schattingen van de afstelling maken. Er ging een hele sloot meer branstof in,
gezien de grotere nozzles en een lagere brandstofdruk. De temperaturen waren hier
en daar toch aan de hoge kant, dus dat betekend dat er heel wat meer lucht
verbrand wordt. En dat is… meer vermogen!
Het concept van de nieuwe inlaatbak werkt dus beter. Snel tanken en nieuwe
nozzles bij de poortinjectie plaatsen (de meeste groter gemaakt) en dan maar
weer wachten.
De baan bleek voor de meeste wel een lastige te zijn, want er waren weinig goede
runs.
Even later konden wij weer. In het begin ging het prima, het hele spul kwam goed
in beweging. Toch kon Almer de boel niet onder controle houden en er bleek ook
weinig grip te zijn. Dus echt een geweldige afstand hadden we niet. Achteraf
gezien hadden we de bandenspanning flink moeten laten zakken, maar we waren
allang blij dat de motor het goed deed. Al met al was die nacht doorsleutelen
niet voor niets geweest.
Oh ja... achteruit motte we nog douwe! |
Afstellen, tanken en weer terug |
|
Zo... effe een broodje |
Na een traditioneel bezoek aan de Chinees en gezellige avondsessie werd het hele
spul weer door de BOB naar Maasland gereden. BOB zelf moest daarna nog een
stukkie naar Brabant rijden en het werd alweer een korte nachtrust.
Voor Ahoy is het een kwestie van de juiste nozzle bezetting bepalen en nog wat
kleine klusjes links en rechts uitvoeren.
Lekkel ete ! |
Deze keer hadden we eens niet tot ’s avonds laat zitten sleutelen, want sinds Ahoy stond de Gompie nog steeds klaar voor de strijd. Daar hebben we namelijk niet gereden omdat op het laatste moment de sleepwagen niet door de keuring kwam.
Bijna het hele Gompie team en een achterbank vol kleine kindertjes gingen al vroeg op weg naar Wierden. Daar aangekomen kregen we een mooi plekje en in het zonnetje werden alle spullen uitgepakt. Na een tijdje konden we naar de weegbrug. Deze gaf netjes 950 kilo aan. Het winterwerk heeft dus zijn effect gehad.
Verschillende onderdelen zijn lichter gemaakt of van een ander materiaal. Zo
zijn we aan het experimenteren met nylon onderdelen en is "de bak" wat lichter.
De sleepwagen stond behoorlijk zwaar en een full pull halen was maar voor
enkelen weggelegd. Lambada, Mission Impossible (op Firestones!) en gelukkig ook
wij (op Cepeks). Er was niet veel over maar hij was over de streep.
Helaas ging het toch niet zo heel goed, want de blowerbelt was kapot gegaan.
Niet gebroken, maar wel beschadigd aan de randen. Mogelijk dat de nieuwe
aandrukrol te scherp is aan de randjes, zo vertelde Rick Kramer.
Snel de belt vervangen en de datalogger uitgelezen. Daar bleek 1 van de cilinders behoorlijk heet geweest te zijn. Dus snel op zoek naar een grotere nozzle. Zulke grote bleken we niet te hebben, dus werd er een sprintje getrokken over het rennerskwartier. Even later was dat ook voor elkaar.
Het zal nog wel even duren voordat alle nozzles weer goed zijn, omdat met dit nieuwe inlaatspruitstuk alle cilinders weer meer lucht krijgen dan eerst. Ook de brandstofdruk moet weer op peil komen. Deze is door de grotere nozzles (en dus meer brandstof verbruik) van de huidige motor gezakt. De te rijke cilinders krijgen wat minder en zo komt het weer goed.
Ondanks de wat slechtere afstelling, trok het motortje er toch best aan en maakte aardig wat toeren en inlaatdruk. Meer dan normaal. De grip was niet optimaal, maar toch kwam de motor op dit soort banen niet echt goed op toeren. Nu dus wel en dat geeft weer hoop voor de toekomst.
Voor de finale kon beginnen kwam er nog een klein buitje regen over. In Wierden hadden we geluk, maar een paar kilometer verder bliksemde het behoorlijk en zijn ze redelijk van straat gespoeld.
Lambada ging als eerste en die zette de sleepwagen een heel eind weg naar 98.79. Wij gingen er achteraan. Het begon prima, maar halverwege dacht René iets geks te horen. Hij ging even van het gas af, maar omdat het toch nog wel gang in zat, ging hij weer verder. Helaas kwam hij niet bij Lambada in de buurt en kwam tot 89.93. René Geerts op zijn Mission Impossible pikte net nog onze tweede plaats in met 81.49. Zijn run wilde niet zo goed als de eerdere Full Pull.
Toch niet slecht, een derde plaats vandaag. We weten weer wat er beter kan, dus dat beloofd wat voor 2008.
Éénmaal in de werkplaats bleek er toch meer aan de hand te zijn. Het gekke
geluidje bleek niet onterecht. Het huis van de achteras is gescheurd en de
tandwielen zijn beschadigd. Nieuwe spullen zijn besteld, maar toch moet het weer
op zijn Maaslands “Dat ken je toch lasse!”. Het huis wordt gerepareerd de
standaard Iveco tandwielen worden van het type “Challenger”.
Ook moeten we kijken of de hoge motortemperatuur geen schade heeft opgeleverd en
gaat de as- en motorolie nog naar de sponsor GVF voor analyse.
Hier de foto's van Wierden en de werkplaats met dank aan o.a. Gert van Vliet.
Het kostte even wat moeite, maar het is dan eindelijk gelukt... Een eerste plaats in Emmeloord.
De hele week is er hard gewerkt aan een nieuwe achteras (many thanks to Challenger team) en is de blower aandrijving aangepast. Ook de nozzle bezetting van de poortinjectie is bijgesteld om zo het optimale uit de Meteor V12 te halen.
In Emmeloord ging het verder prima. Een flinke voorsprong op de rest laat zien dat je met Cepek banden en wat meer vermogen toch wel wat kan presteren. De Gompie heeft zich goed gehouden.
's Kijken of wat dat vol kunnen houden.
De uitslagen.
pos | tractor | 1st pull | pull off |
---|---|---|---|
1 | Gompie | FP | 93.00 |
2 | The Challenger | FP | 89.62 |
3 | Lambada VI | FP | 89.45 |
4 | Little Rascal | FP | 88.67 |
5 | Let's Try | FP | 86.67 |
6 | Vampire | 98.36 | |
7 | No Fire No Fun | 97.02 | |
8 | Crazy Rascal | 96.26 | |
9 | Dirty Herrie | 92.60 | |
10 | Reny Mission Impossible | 73.86 | |
11 | Backdraft | 73.41 | |
12 | Beverol Sensation | Dis. |
Even leek het er op dat we Made in de regen zouden moeten rijden. Net toen we aankwamen begon het te spetteren. Gelukkig hield het op en kon er normaal gereden worden. Nou ja... normaal...
Bij het warmdraaien kwamen er er achter dat de aandrijfriem van de rechter nokkenas niet goed op zijn aandruk rol liep. In plaats van tussen de flenzen liep hij op het randje. De riem bleef zitten, maar begon wel iets in te slijten. We probeerden hem nog beter afgesteld te krijgen met een ring er tussen, maar dat gaf weinig effect. Gewoon proberen dan maar.
De baan bleek wat hard en de sleepwagenafstelling was na de proeftrek van No Fire No Fun niet wat je zou wensen. Blijkbaar dacht men dan de Friezen er ineens een paar honderd PK bij gekregen hadden, want het ging best gemakkelijk voor ze. De sleepwagen werd niet zwaarder gezet. Gevolg: Een dragrace in plaats van een tractor pull. De mini's vlogen over de full pull en hadden amper werk te doen. Ja... en dat is waar onze Gompie niet van houdt. Die dikke Meteor voelt zich pas lekker. De motor liep aardig, maar ook het frame en de Cepeks wilden werken. Al vanaf het begin begon de boel een beetje te stuiteren. En dat werd al maar erger. Normaal gesproken gaat ie er na een meter of 30 echt in hangen. Nu bleef het maar wat los werk.
De stuiters werden steeds erger en op een gegeven moment hapte de vooras in de grond. De sleepwagen bleef maar glijden en duwde de hele achterkant in elkaar. En dat zetje is net wat we nodig hadden om op zijn kant geduwd te worden. Gelukking ging het niet zo heel hard om en bleef hij op zijn kant liggen.
Hier een fotoreeks van het hele gebeuren
René kwam er goed uitgekropen. Hij had alleen heel de dag nog last van zijn been. De schade leek op het eerste gezicht mee te vallen. Alleen een verkreukeld linker voorasje en de hele achterkant in elkaar gedrukt. Ook wat uitlaatjes geplet.
De sleepwagen bemanning kreeg het ook te verduren. Blijkbaar knalde die kar zo hard achterop dat de zware stalen schutborden aan de voorkant krom waren! Het kostte even wat inspanning om dat weer goed te krijgen.
Met een shovel werd Gompie opgetakeld en voorzichtig in de aanhanger geladen. Ook de achteras lekte olie. Dat was wel effe lastig, want de vloer werd er vies van...
tja.. En dan ben je bijna laatste met maar 2 puntjes. Volgende keer beter!
pos | tractor | 1st pull | pull off |
---|---|---|---|
1 | Reny Mission Impossible | FP | 95.37 |
2 | Lambada VI | FP | 92.09 |
3 | Little Rascal | FP | 92.04 |
4 | Let's Try | FP | 87.96 |
5 | Beverol Sensation | FP | 87.23 |
6 | The Challenger | FP | 83.02 |
7 | Vampire | FP | 82.19 |
8 | No Fire No Fun | 97.49 | |
9 | Crazy Rascal | 96.82 | |
10 | Gompie | 69.84 | |
11 | Dirty Herrie | 19.77 | |
12 | Backdraft | 0.84 |
Voor ons net aan de overkant van het water, maar dat was dan ook het makkelijkste gedeelte om er te komen. Eerst moest de trekker gerepareerd worden na de koprol van Made. Op zich viel de schade mee. Het frame is iets krom, maar met het torderen tijdens het rijden is hij weer mooi recht en de aandrijfas past nog goed. 3 uitlaten waren er kapot. Die zijn weer gefixt en dat is een klusje wat we wel vaker doen. Door het trillen veranderen de dunne uitlaatjes heel vaak van vorm en moet er weer gelast worden. De linker voorwielophanging was ook kapot. Gelukkig was het fuseetje nog heel dus alleen wat ijzerwerk repareren. Achter was alles krom en gebroken, maar ook dit is weer in orde gemaakt. De motor is ook nagekeken, want op zijn op draaien is niet waar hij voor gemaakt is. De motor liep tenslotte nog doen het spul eindelijk stil stond.
Gelukkig heeft René er niets van overgehouden dan een zeer been. Nu we de opnamen een aantal keer teruggezien hebben, is toch maar besloten een nekband te halen. Je koppie gaat toch hard heen en weer in het kooitje.
Oudenhoorn was voor ons vorig jaar niet echt een succes, maar dit jaar ging het toch een stuk beter. Dat kon niet gezegd worden voor een aantal andere teams. Zowel Lambada als Little Rascal bijvoorbeeld konden de boel niet echt onder controle houden. Tot een aantal jaar geleden was dat niet zo erg. 1 of 2 posities lager in de ranglijst. Tegenwoordig is de concurrentie zo hevig in de 950 kilo klasse dat je meteen 5 plekken lager staat. Op die momenten zijn en de sub-toppers die de winst pakken. Een grote pluim voor Let's Try. Deze jongens wisten deze keer te winnen. Reny's Mission Impossible werd tweede en wij wisten een best goeie run te maken en eindigden derde.
Foto: Wilko van Peerle |
Foto: Bert Zonneveld |
In de uitslagen kan je zien hoe dicht we allemaal bij elkaar zitten.
pos | tractor | 1st pull | pull off |
---|---|---|---|
1 | Let's Try | FP | 94.20 |
2 | Reny Mission Impossible | FP | 90.21 |
3 | Gompie | FP | 89.20 |
4 | Vampire | FP | 83.61 |
5 | Beverol Sensation | FP | |
6 | Lambada VI | 96.78 | |
7 | Little Rascal | 96.54 | |
8 | Crazy Rascal | 96.47 | |
9 | The Challenger | 94.72 | |
10 | No Fire No Fun | 94.50 | |
11 | Dirty Herrie | 93.26 | |
12 | Backdraft | 83.38 |
Bron: www.tractorpulling.com
Na de misser in Made hebben we toch weer wat goedgemaakt. We
staan op een derde plaats en we zijn pas halverwege het seizoen.
Even de puntenstand tot nu toe:
Pos. | WI | EM | ST | MA | OU | EE | PU | CA | AC | LO | ME | BA | Totaal | |
1 | Lambada VI | 20 | 12 | - | 15 | 6 | 53 | |||||||
2 | Reny Mission Impossible | 15 | 2 | - | 20 | 15 | 52 | |||||||
3 | Gompie | 12 | 20 | - | 2 | 12 | 46 | |||||||
4 | Let's Try | 3 | 8 | - | 10 | 20 | 41 | |||||||
5 | The Challenger | 10 | 15 | - | 6 | 2 | 33 | |||||||
6 | Little Rascal | - | 10 | - | 12 | 4 | 26 | |||||||
6 | Vampire | 6 | 6 | - | 4 | 10 | 26 | |||||||
8 | Beverol Sensation | 2 | 2 | - | 8 | 8 | 20 | |||||||
9 | Dirty Herrie | 8 | 2 | - | 2 | 2 | 14 | |||||||
10 | Crazy Rascal | 4 | 3 | - | 2 | 3 | 12 | |||||||
10 | No Fire No Fun | 2 | 4 | - | 3 | 2 | 11 | |||||||
12 | Backdraft | - | 2 | - | 2 | 2 | 6 |
Dit seizoen blijven we blijkbaar modderen met het weer. De organisatie van de beachpull had alles klaar staan, mocht het mis gaan. Gelukkig ging het helemaal niet mis en bleef het prachtig weer tot in de late uurtjes.
Helaas had het weer van de dagen er voor niet echt mee gezeten, waardoor men de baan niet in de juiste conditie kon krijgen. In zulke situaties is een baan vaak te nat, maar deze was eerder te droog. Zo droog zelfs dat er geen grip te vinden was. Zonde, want het was weer een prachtig evenement.
We maakten er van wat er van de maken viel. De banden wat zachter en dat is nou net was eigenlijk niet goed gaat met onze Cepek banden. Ze willen hard zijn en heel hard rond gaan. Anders dan bij de Firestones, verliezen ze hun vorm niet en kan je er flink mee gas geven.
En dat deed Almer ook. Voor de duvel niet bang en voluit over de baan. De start was onrustig, maar de Gompie bleef daarna goed hangen en bouwde snelheid op. Het ging redelijk, tot de pushdown van de sleepwagen aan ging. Toen ging hij schommelen en als je de foto's en video terugziet zie je pas hoe heftig dat ging.
De trompet van het linker achterwiel kon daar helaas niet tegen en brak af. Hoewel dit een echte geweldsbreuk was, had hij misschien in Made al een klappie gekregen. Het wiel bleef hangen aan de remschijf, dus leek er eerst weinig meer aan de hand te zijn dan wat olie lekkage. Pas terug bij de trailer bleek dat de boel los zat.
Eenmaal thuisgekomen werd zaterdagnacht nog de achteras uit
elkaar gehaald. De trompet bleek gebroken en ook de steekas was niet meer
orgineel. Hij was een kwartslag getordeerd en er zat een slinger in. Dat was
dus weer hard werken, vooral voor Bennie Vreeman, die (helaas) nog meer te
doen had.
Opa Piet vertrok naar het verre oosten (Neede) en gelukkig kwam zo alles net
op tijd weer goed. Vrijdagnacht werd er nog hard gewerkt, zodat op zaterdag
alles weer in orde was.
Alweer regen? Niet in Cadzand !! Zo ongeveer overal in Nederland regende het gigantisch, maar niet in Cadzand. Afgezien van een spettertje en een kleine onderbreking van de wedstrijd was het eigenlijk weer prachtig weer. Overal om je heen zag je donkere wolken, maar we hebben een mooie wedstrijd gehad.
Over de baan kon weer wat gezegd worden, maar over het algemeen was die in orde. Allemaal mooie runs en je kon lekker je vermogen kwijt. "Hij is loeizwaar" volgens Jan Luyendijk die de TWD klasse won met een enkele full pull.
In onze klasse liep het ook allemaal lekker en wij reden ook naar een full pull. Daar moest je toch nog wel aardig je best voor doen, want alleen Mission Impossible en Lambada lukte het ook. Wat er ook gebeurde, een derde plaats hadden we al binnen.
Toch ging het niet helemaal eenvoudig, want de blowerbelt bleek nog maar voor de helft te bestaan. Snel werd er een andere op gezet en we waren op tijd voor de finale run. Mission Impossible ging eerst en maakte een prachtige run. Net over de 100 meter. Wij moesten daarna en dat ging een stuk minder. De start was te wild en na een keer tegen te toerenbegrenzer te gaan brak de blowerbelt. Voor het eerst in onze geschiedenis brak de belt echt in tweeën. Normaal wordt hij aan flarden gedraaid en blijft het nog een beetje rondgaan. Deze was het pruttel pruttel en uit na zo'n 33 meter. Ach ja... toch nog derde. We hadden we graag gezien of we Lambada of Mission Impossible nog voorbij waren gegaan, maar dat zat er helaas niet in.
Na afloop van de klasse was het heerlijk nagenieten met de barbecue bij Let's Try.
In de tussenstand staan we nog vierde, maar we zitten niet ver meer van Let's Try vandaan. Ook een tweede plaats zou nog kunnen. Nog 4 wedstrijden te gaan, dus er kan nog heel wat gebeuren.
Pos. | tractor | WI | EM | ST | MA | OU | EE | PU | CA | AC | LO | ME | BA | Totaal |
1 | Reny Mission Impossible | 15 | 2 | - | 20 | 15 | 20 | 20 | 20 | 112 | ||||
2 | Lambada VI | 20 | 12 | - | 15 | 6 | 15 | 10 | 15 | 93 | ||||
3 | Let's Try | 3 | 8 | - | 10 | 20 | 10 | 15 | 6 | 72 | ||||
4 | Gompie | 12 | 20 | - | 2 | 12 | 6 | 2 | 12 | 66 | ||||
5 | The Challenger | 10 | 15 | - | 6 | 2 | 2 | 12 | 4 | 51 | ||||
6 | Little Rascal | - | 10 | - | 12 | 4 | 3 | 4 | 8 | 41 | ||||
7 | Vampire | 6 | 6 | - | 4 | 10 | 2 | 8 | - | 36 | ||||
7 | Beverol Sensation | 2 | 2 | - | 8 | 8 | 4 | 2 | 10 | 36 | ||||
8 | No Fire No Fun | 2 | 4 | - | 3 | 2 | 12 | 3 | 2 | 28 | ||||
10 | Dirty Herrie | 8 | 2 | - | 2 | 2 | 8 | - | - | 22 | ||||
11 | Crazy Rascal | 4 | 3 | - | 2 | 3 | 2 | 6 | 0 | 20 | ||||
12 | Backdraft | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 12 | ||||
13 | Russian Roulette | - | - | - | - | - | - | - | 3 | 3 | ||||
14 | The Riddle | - | - | - | - | - | - | - | 2 | 2 |
Voor de laatste keer... In ieder geval op deze locatie. De Powervalley organisatie stopt er mee. Mogelijk dat een nieuwe organisatie op een andere locatie weer een wedstrijd gaat organiseren. Het was alweer afwachten wat het weer ging doen, maar op een paar spetters na bleef het toch mooi weer. Een heerlijk windje maakte het niet al te heet.
Voor dat onze klasse begon werd de baan nog even opengefreest en dat was een goede actie. Hij bleef verraderlijk, maar er was goed mee te werken. In ieder geval voor ons, want de enige die ons voorbij wist te komen was in de spannende finale was The Riddle. Putten was dus blijkbaar geen toeval en we hebben er een flinke concurrent bij. Voor de punten maakte het niet uit, want hij is pas net begonnen. Wij klommen op naar de derde plaats, omdat we Let's Try weer voorbij waren.
1
|
The Riddle |
F.P.
|
103,50
|
2
|
Gompie |
F.P.
|
101,82
|
3
|
Lambada VI |
F.P.
|
99,65
|
4
|
Let's Try |
F.P.
|
93,10
|
5
|
Little Rascal |
99,49
|
|
6
|
Reny Mission Impossible |
98,70
|
|
7
|
The Challenger |
96,40
|
|
8
|
Crazy Rascal |
89,48
|
|
9
|
Backdraft |
88,13
|
|
10
|
Dirty Herrie |
85,18
|
|
11
|
No Fire No Fun |
82,37
|
|
12
|
Beverol Sensation |
dis
|
|
Vandaag werd er in een aantal klassen met floating finish gereden. Dus maar 1 trekpoging. Dat wilde niet zeggen dat het niet spannend zou worden. Echt goed begon het niet. We hadden de proeftrek en die viel behoorlijk tegen. Na ons werden er veel betere runs neergezet. Dus snel de datalogger uitlezen, en de motor kon nog een tikkie heter gezet worden. Ook de bandjes nog even checken en vooral goed naar de andere runs kijken. 6 plaatsen verder mochten we opnieuw en deze keer ging het eigenlijk heel goed! Het was nog afwachten wat de rest ging doen, want met die 98.37 meter kon er nog wel eens een full pull achteraan komen. Die kwam alleen van The Riddle, maar ook Mission Impossible kwam heel dichtbij. Hij bleef maar 37 cm achter ons. Let's Try en Lambada presteerden een stuk minder. Voor ons kwam nu die tweede plek in het kampioenschap wel heel dichtbij. Maar ja, je weet het nooit. Er kan zomaar weer iets misgaan.
1
|
The Riddle |
99,56
|
2
|
Gompie |
98,37
|
3
|
Reny Mission Impossible |
98,00
|
4
|
Little Rascal |
96,57
|
5
|
Let's Try |
93,92
|
6
|
Vampire |
89,90
|
7
|
Beverol Sensation |
89,57
|
8
|
Lambada VI |
88,33
|
9
|
Crazy Rascal |
86,04
|
10
|
No Fire No Fun |
83,98
|
11
|
Backdraft |
80,55
|
12
|
Dirty Herrie |
73,95
|
13
|
The Challenger |
39,62
|
Het wordt nu wel erg spannend in het kampioenschap, want we kunnen zelfs nog tweede worden door de pech van Lambada. De heren uit Zwolle hadden voor deze gelegenheid de Cepek banden maar eens van zolder gehaald. Dat je niet zomaar even kan overschakelen naar dit type bleek wel, want ze haalden maar 3 puntjes vandaag. Met onze Cepekjes gaat het steeds beter. Van problemen met banden en balans hebben we steeds minder last. De wielsnelheid kan best een stukje omhoog. De motor kan het wat dat betreft makkelijk aan. Zo rond de 3600 toeren is geen probleem. 'vroeger' draaide hij er met moeite 3000 tot 3200 en tegenwoordig weten we zelfs dat de toerenbegrenzer (3800 rpm) werkt!.
Alweer werd er gereden met floating finish. Het weer blijkt dit jaar echt niet mee te zitten. Wel lekker temperatuurtje, maar de buien blijven de boel verstoren.
Ook deze keer was het The Riddle die er met het Goud vandoor ging. Ook Let's Try wist ons voorbij te gaan. Mission Impossible staat dan wel goed bovenaan in het kampioenschap, maar ze zaten deze keer weer 3 meter achter ons. Het belangrijkste voor deze mannen is rustig aan doen en de boel heel houden. Waarom gek doen als je al kampioen bent?
1
|
The Riddle |
99,03
|
2
|
Let's Try |
97,64
|
3
|
Gompie |
96,94
|
4
|
Reny Mission Impossible |
93,24
|
5
|
No Fire No Fun |
92,23
|
6
|
Beverol Sensation |
91,94
|
7
|
Vampire |
89,65
|
8
|
Crazy Rascal |
88,03
|
9
|
The Challenger |
83,30
|
10
|
Backdraft |
81,76
|
11
|
Dirty Herrie |
68,88
|
12
|
Little Rascal |
63,02
|
13
|
Lambada VI |
57,72
|
14
|
The Lion King |
17,56
|
Ja... en dan de laatste wedstrijd voor het Nederlands kampioenschap. Het seizoen zit er voor ons weer op. Dat we naar het EK gaan is nu zo goed als zeker. En dat we op het erepodium staan voor het NK kan haast niet missen, maar dan moeten we nog wel even Let's Try voor blijven. Tot het laatste is het kampioenschap spannend geweest. De eerste plaats was dan wel snel buiten bereik door de goede prestaties van Mission Impossible (Gefeliciteerd jongens!!) maar om de rest werd hard gevochten. Gelukkig hebben we maar 2 keer pech gehad en maar 2 puntjes gekregen. Toch hebben we daar veel van geleerd en de laatste wedstrijden konden we weer goed presteren. Ook vandaag weer. Er was alweer maar 1 run, maar dat wil niet zeggen dat er een verrassende uitslag uit kwam.
We haalden alweer een tweede plaats! Om ons heen was er wel het een en ander veranderd. Want op zijn thuiswedstrijd wilde Reny Mission Impossible wel even laten zien wat hij kan. Er werd een Full Pull genoteerd. Iets wat bij een floating finish dus meer dan 110 meter is. Wij zaten er maar liefst 5 meter achter. Blijkbaar doet Reny het toch wel goed op Cepeks, want deze keer dat hij ze weer aangetrokken. De rest van het seizoen waren het Firestones.
Weer 5 meter achter ons kwam Durk Feenstra met zijn No Fire No Fun... huh? Jazeker. Na de verbouwing van de zitplaats was hij al iets beter, maar nu heeft het team ook het schroefje gevonden waarmee de motor ineens 300pk meer heeft. De Challenger deed deze keer ook eens echt mee en zat daar weer 3 meter achter. Deze jongens hebben ook heel wat pech gehad dit seizoen. Hier bleek weer dat ze toch wel goed mee kunnen. Eric, de rijder van The Riddle, weet nu ook wat het is als je trekker kapot gaat. Hij was bijna een meisje geworden omdat de tussenas er tussenuit kwam. Lambada had te maken met een lekke (Firestone) band en kwam buiten de baan. En dat is natuurlijk heel erg pech als je daarmee ook nog eens je tweede plaats in het kampioenschap moet opgeven.
Voor ons betekende dit echter wel dat we het seizoen konden afsluiten met een tweede plaats achter Mission Impossible. 2 x V12 1 x V8 op het podium.
Foto's: www.tractorpulling.nl
1
|
Reny Mission Impossible |
F.P.
|
2
|
Gompie |
105,32
|
3
|
No Fire No Fun |
100,48
|
4
|
The Challenger |
97,15
|
5
|
The Riddle |
95,92
|
6
|
Backdraft |
86,89
|
7
|
Let's Try |
78,62
|
8
|
Beverol Sensation |
64,13
|
9
|
Vampire |
59,48
|
10
|
The Lion King |
0,08
|
11
|
Lambada VI |
dis
|
Eindstand Nederlands Kampioenschap
Pos. | Reg. Nr. | tractor | WI | EM | ST | MA | OU | EE | PU | CA | AC | LO | ME | BA | Totaal |
1 | 247 | Reny Mission Impossible | 15 | 2 | - | 20 | 15 | 20 | 20 | 20 | 6 | 12 | 10 | 20 | 160 |
2 | 210 | Gompie | 12 | 20 | - | 2 | 12 | 6 | 2 | 12 | 15 | 15 | 12 | 15 | 123 |
3 | 241 | Lambada VI | 20 | 12 | - | 15 | 6 | 15 | 10 | 15 | 12 | 3 | 2 | 2 | 112 |
4 | 244 | Let's Try | 3 | 8 | - | 10 | 20 | 10 | 15 | 6 | 10 | 8 | 15 | 4 | 109 |
5 | 250 | The Riddle | - | - | - | - | - | - | - | 2 | 20 | 20 | 20 | 8 | 70 |
6 | 248 | The Challenger | 10 | 15 | - | 6 | 2 | 2 | 12 | 4 | 4 | 2 | 2 | 10 | 69 |
7 | 246 | Little Rascal | - | 10 | - | 12 | 4 | 3 | 4 | 8 | 8 | 10 | 2 | - | 61 |
8 | 239 | No Fire No Fun | 2 | 4 | - | 3 | 2 | 12 | 3 | 2 | 2 | 2 | 8 | 12 | 52 |
9 | 238 | Beverol Sensation | 2 | 2 | - | 8 | 8 | 4 | 2 | 10 | 2 | 4 | 6 | 3 | 51 |
10 | 227 | Vampire | 6 | 6 | - | 4 | 10 | 2 | 8 | - | - | 6 | 4 | 2 | 48 |
11 | 230 | Dirty Herrie | 8 | 2 | - | 2 | 2 | 8 | - | - | 2 | 2 | 2 | - | 28 |
12 | 249 | Crazy Rascal | 4 | 3 | - | 2 | 3 | 2 | 6 | 0 | 3 | 2 | 3 | - | 28 |
13 | 243 | Backdraft | - | 2 | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 6 | 24 |
14 | 242 | The Lion King | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | 2 | 4 |
15 | 240 | Russian Roulette | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - | - | - | - | 3 |
<< 2007 |
Terug |